BMTHs nya (kort recension)

Tänkte skriva lite vad jag tycker om BMTHs nya skiva "There Is a Hell Believe Me I've Seen It, There is A Heaven Let's Keep It A Secret". Vi tar då detta låt för låt.


Crucify Me är en låt som jag började gilla redan från första gången jag hörde den. Väldigt speciell måste jag säga, stark start av skivan. Tycker att delen som börjar runt 2 minuter in i låten är något extra, det är speciellt och bara allmänt bra. I övrigt så håller låten verkligen måttet också.
Betyg: 8/10

Anthem känns rätt så lik många låtar från Suice Season albumet, däremot med en liten punkigare stil. Tycker att denna låt är något aningen annorlunda för att vara BMTH, och jag måste säga att jag gillar det.
Betyg: 7/10

 

It Never Ends är en av de bättre låtarna på skivan, tycker att det är väldigt intressant hur dom lyckats få in en kör i låten och sedan fått det att låta väldigt bra. Vet att jag inte var största fanet av låten första gången jag hörde den, men med tiden så är det nog en av mina favoritlåtar av BMTH. Tycker att låten är bra från start till slut.
Betyg: 9/10

 

Fuck är ju en låt som skiljer sig lite i denna skiva, den är väldigit hetsig och taggande, men jag vet inte vad jag tycker om det. Däremot så är skönsången gudomlig, påminner lite om We Are The Ocean, gillar den delen extremt mycket. Om man bortser från de hetsigare delarna (som jag ännu inte lärt mig att gilla) så är låten klockren.
Betyg: 7/10

 

Don't Go är ju även den annorlunda från övriga låtar. En lugn låt som bjuder på väldigt mycket känsla, bra sång och helt enkelt en fin stämning. Klockren låt, gillar tjejens röst. Även detta är en ny favorit av BMTH, svårt att beskriva denna låt, men ja, måste säga att den är väldigt bra på alla sätt. Något nytt helt klart.
Betyg: 9/10

 

Home Sweet Hole är en låt som inte är något vidare under verserna men som helt klart blir bättre under refrängerna. Tycker inte att denna låt är så speciell alls, utan den liksom bara är.
Betyg: 5/10

 

Alligator Blood är inte heller så speciell men den håller ändå måttet måste jag säga. Det känns helt enkelt som att något saknas för att låten ska få det där lilla extra som krävs för att klassas som en bra låt.
Betyg: 6/10

 

Visions är en väldigt bra låt ur denna skiva, jag tycker absolut att den har det lilla extra som krävs. Den är inte klockren, men den är inte så långt ifrån ändå.
Betyg: 8/10

 

Blacklist är en väldigt skön låt, gillar den helt klart. Inte särskilt spännande men en väldigt skön låt som man verkligen kan njuta av.
Betyg: 8/10

 

Memorial är helt klart den låten som skiljer sig från skivan på flest sätt. 100% instrumental och väldigt lugn. BMTH har även en annan låt som är 100% instrumental och även den klockren. Riktigt skön låt, även om den lär klassas som hur tråkig som helst. Jag gillar iaf låten väldigt mycket, tycker att det var ett smart val att köra med en låt som denna.
Betyg: 9/10

 

Blessed With A Curse är nog den bästa låten på hela skivan, så sjukt underbar låt. Den känns orginell och annorlunda, på ett väldigt bra sätt. Hela låten är hur bra som helst, det är nog utan tvekan det bästa jag hört från BMTH.
Betyg: 10/10

 

The Fox and The Wolf är väll ingen låt jag gillar särskilt, samtidigt är den ju kanske inte allt för dampig. Tror att dom kommer styra en jävla massa moshpits med denna låt, så ni som vill mosha, det är bara att lyssna in er för att få in takten i kroppen.
Betyg: 6/10

 

Top 3 bästa låtar på skivan är alltså:

1. Blessed With A Curse
2. Don't Go
3. It Never Ends
(+ Memorial)

Top 3 sämsta låtar är:

1. Home Sweet Hole
2. Alligator Blood
3. The Fox and The Wolf

 

PS. BMTH spelar tillsammans med Architects och The Devil Wears Prada i Sverige under Januari månad.
Datum och länk till biljetter för plats får ni nedan:

Kulturbolaget, Malmö (onsdag) 26/1
Fryshuset (Arenan), Stockholm (torsdag) 27/1
Trädgår'n, Göteborg (måndag) 31/1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0