Effektivisera skolan!

Det svenska skolsystemet är ett skämt enligt mig. Det är så otroligt ineffektivt och man får inte rätt till den kunskap som man vill ha. Att ha färdiga program är givetvis bra på sitt sätt, men kurserna är ineffektiva, dåligt utformade och oftat rätt så kassa. T.ex. så läser jag Konstruktion A 100p, men vi kommer att ha läst kursen i 120 timmar, notera att 1p = 1 timme. Det visar bara på hur många brister det finns.

 

Intensivkurser är det mest effektiva och mest givande enligt mig, om man skulle kunna kombinera intensiviteten med universitetets läroplan så tror jag att man skulle kunna uppnå något stort. Jag har läst ett par kurser intensivt, och det är dom som man kommer ihåg mest av och dom som gick lättast att klara. Man var tvungen att hålla upp fokus för att klara kursen, men på de vanliga kurserna så slappar man för det mesta, eftersom att det går så lätt att göra. Man skulle kunna förbättra schema-läggningen en hel del också. Jag har t.ex. så mycket hål att jag egentligen bara skulle behöva gå till lunch på torsdag. Det vill säga 1 och en halv dag slötid, PLUS allt slappande på lektionstid. Det är så sjukt ineffektivt att jag blir galen.


Skulle man läst 50p kurser på 8 veckor och 100p kurser på en termin så hade man varit tvungen att anteckna i princip allt, alla hade förstått mer och ingen hade kunnat slappa. Vilket givetvis skulle resultera i att alla skulle få minst G. Det är tydligt bevisat att elever som är engagerade får högre betyg, och har du intensiv kurser har du bara två val, hoppa av kursen eller engagera dig i ämnet. Givetvis så tycker jag att det ska finnas kvar utformade program som det gör idag, men det borde gå att läsa intensivare samt att det borde gå att utforma lite mer av sitt egna program. Som med de individuella valen. Dessa kurser går då, kombinera ihop 2500p, läs. Man skulle kunna läsa 3 år på 1.5 år, kanske 2 år. Det vill säga 1 år effektivare, MINST. Eller så skulle man kunna gå halvdag varje dag om man så skulle vilja det.

 

Det ska fortfarande vara så att man får veta att dessa kurser måste du ha läst för denna utbildning och dessa kurser är bra för det här osv, men då skulle man ju kunna välja andra kurser som är roliga eller man tycker är mer intressanta än de kurser man faktiskt inte behöver läsa.

 

Estetiska program och arbetsförberedande program ska givetvis finnas kvar, men även dom ska gå att effektivisera. Tror även dom läser mycket dom känner är helt meningslöst och faktiskt skulle kunna läsa något vettigare istället. Men där krävs det mer arbetsförberedande. T.ex. att man får skriva lite artiklar och insändare till lokala tidningar om man läser till journalist, att man får lärlingsutbildning om man läser till elektriker, att man får fotografera med proffs om man läser foto. Helt enkelt att man får prova på hur det fungerar i verkligheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0